Strona GłównaStrony informacyjnePoradnik zakupowy

Poradnik zakupowy

Wybredny.pl / Poradnik zakupowy

Poradnik zakupowy

Kupuj bezpiecznie przez internet.
Zakupy internetowe stały się bardzo powszechne, coraz więcej osób decyduje się na taki rodzaj zakupów. Niejednokrotnie dostępność oraz cena towarów jest korzystniejsza niż w tradycyjnych sklepach a dodatkowo można wygodnie i szybko dokonać transakcji. Należy jednak pamiętać o potencjalnym zagrożeniu i przed podjęciem decyzji o kupnie towaru zapoznać się z opiniami na temat sprzedawcy, formami płatności, szczegółami dostawy, warunkami reklamacji.


Poniżej porady jak wyszukać produkt w wybredny.pl oraz kilka fundamentalnych zasad z jakimi należy się zapoznać przed dokonaniem zakupów internetowych w wybranym sklepie.

1. Wyszukaj produkt - najprostszym sposobem wyszukania produktu jest wpisanie jego nazwy w polu wyszukiwarki na górze strony.

Jeśli nie znasz nazwy produktu lub nie wybrałeś jeszcze odpowiedniego towaru kliknij w interesującą cię kategorię produktów a pojawi się bardziej szczegółowa lista podkategorii. Wybierając natomiast odpowiednią podkategorię po lewej stronie pojawią się dodatkowe filtry, które pozwolą na wyszukanie towarów o konkretnych parametrach.

2. Szczegóły produktu - porównując dany produkt możemy sprawdzić ile sklepów oferuje wybrany przez nas towar, w jakiej cenie oraz jaki jest status dostępności towaru.

3. Sprawdź sklep - jeśli znajdziesz w nim poniższe informacje z pewnością zminimalizujesz ryzyko nieudanych zakupów:

  • na stronie sklepu powinny znajdować się informacje adresowe i kontaktowe: nazwa sklepu, siedziba; informacje o formie prawnej działalności gospodarczej, numerze NIP, numerze wpisu do ewidencji działalności gospodarczej bądź do rejestru przedsiębiorców.
  • sklep jest zobligowany umieścić na swojej stronie regulamin z którym należy szczegółowo się zapoznać przed dokonaniem zakupu.
  • zapoznaj się z opiniami o sprzedawcy zamieszczonymi przez innych kupujących.
  • prezentowany towar musi posiadać zgodny z rzeczywistością opis w języku polskim, dane producenta towaru oraz cena towaru musi być ceną brutto bez kosztów dostawy.

4. Zapoznaj się z zasadami zamawiania towaru, kosztami i sposobami dostawy, metodami płatności, czasem realizacji zamówień, możliwością odstąpienia od umowy. Każdy sklep ustala indywidualne zasady, muszą one jednak być jasno określone w regulaminie sklepu - przed zakupem zapoznaj się dokładnie z regulaminem sklepu.

5. Składanie zamówienia.

Jeśli wybrałeś już odpowiedni towar i sklep w którym chcesz go zakupić, przystąp do składania zamówienia. Zwróć uwagę, czy wchodząc na stronę sklepu Twoje połączenie jest szyfrowane (w pasku adresu widoczny się skrót "https"), wtedy wszystkie dane Twojej transakcji nie będą widoczne dla osób trzecich.

Często dokonanie zakupów możliwe jest bez konieczności rejestracji w sklepie, jednak warto wybrać opcję z założeniem konta , daje to dodatkowe możliwości i udogodnienia np. przy kolejnym zakupie nie trzeba ponownie podawać danych, można śledzić postęp i historię zamówień. Wiele sklepów oferuje także specjalne promocje dla użytkowników zarejestrowanych. Po wypełnieniu formularza warto poprosić o jego kopię.

Zachowaj wszystkie dokumenty związane z zakupem - faktury, paragony, karty gwarancyjne, opakowania produktów. W razie konieczności zwrotu wadliwego towaru, wymiany, ubiegania się o zwrot pieniędzy potrzebny jest dokument poświadczającym zakup towaru.

6. Wybór formy płatności.

Renomowane sklepy internetowe dają możliwość wyboru formy płatności według możliwości i preferencji kupującego.

Przelew bankowy - przedpłata na konto - przelewu możemy dokonać za pośrednictwem płatności elektronicznej lub tradycyjnie w oddziale banku lub na poczcie.

Płatność kartą płatniczą lub kredytową - wybierając tę opcję sklep przekierowuje nas na zabezpieczoną stronę autoryzacji karty płatniczej, gdzie podajemy niezbędne dane.

Płatność przy odbiorze - płatność za pobraniem - za towar płacimy w momencie jego otrzymania przekazując kwotę zamówienia dostawcy towaru. Zazwyczaj jest to opcja nieco droższa, wiąże się z większym kosztem przesyłki.

Internetowy przekaz pieniężny - najnowsze metody szyfrowania danych umożliwiają bezpieczną zapłatę za zamówiony towar poprzez specjalne strony internetowe. Przy płatności tego typu zostajemy przekierowani na stronę naszego banku lub na stronę autoryzacji kart, gdzie po podaniu wymaganych danych płatność błyskawicznie dociera na konto odbiorcy.

7. Wybór sposobu dostawy towaru.

Przed zakończeniem zamówienia należy dokonać wyboru opcji dostawy towaru, sklepy zazwyczaj dają możliwość wyboru spośród kilku, koszt dostawy zostaje doliczony do zamówienia lub sklep pokrywa go jeśli np. wartość zamówienia przekracza wskazaną kwotę.

Przesyłka kurierska lub pocztowa - towar dostarcza kurier lub listonosz bądź odbieramy go sami w urzędzie pocztowym. Należy pamiętać, aby w momencie odbioru dokładnie sprawdzić towar pod kątem uszkodzeń. Jeśli zauważymy uszkodzenia lub niezgodność otrzymanego towaru z zamówieniem należy spisać protokół odbioru wskazując wszystkie nieprawidłowości.

Odbiór osobisty - zamówiony towar odbieramy sami w oddziale sklepu lub punkcie wskazanym przez sklep.

8. Czas realizacji zamówienia.

Sprawdzaj dostępność towaru w sklepie i planowany czas realizacji zamówienia. Bardzo często sklepy jak i firmy kurierskie oferują możliwość monitorowania przesyłki. Dzięki temu mamy na bieżąco informacje, gdzie dokładnie znajduje się nasza paczka i czy nie wystąpiły żadne problemy. Jeśli pojawią się opóźnienia w dostawie, sklep ma obowiązek poinformować nas o nich i podać planowany termin dostawy towaru.


Prawa konsumenta
Konsumenci robiący zakupy przez internet, są chronieni specjalnymi prawami (Ustawa o Ochronie Niektórych Praw Konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny z dnia 2 marca 2000 r., Dz.U. Nr 2000.22.271), przepisy te nie obowiązują kupujących w sklepach tradycyjnych.

Rezygnacja

Prawo do rezygnacji z zakupu przysługuje kupującemu w terminie 10 dni licząc od daty dostarczenia produktu. Umowa uznawana jest za niezawartą jeśli kupujący zwróci produkt w stanie niezmienionym (nie może być używany).
W przypadku gdy sklep nie podaje na swojej stronie internetowej informacji o nazwie i siedzibie sklepu, cenie, zasadach płatności, kosztach, terminie i sposobie dostawy, prawie do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni, miejscu i sposobie składania reklamacji termin odstąpienia od umowy wynosi trzy miesiące.
Prawo do rezygnacji z towaru nie przysługuje jednak w przypadku gdy produkt został wykonany według indywidualnego zamówienia.

Reklamacja

Reklamację należy składać w formie pisemnej, wysłanej na adres sklepu. Sklep ma obowiązek rozpatrzenia reklamacji w terminie 14 dni. Jeżeli sklep nie udzieli odpowiedzi na reklamację, oznacza to pełną akceptację roszczeń.

Stwierdzenie niezgodności towaru z umową oznacza stwierdzenie wady towaru, lub ma miejsce w przypadku niewłaściwego opisu towaru w ofercie sklepu internetowego. Klient w takiej sytuacji ma prawo do nieodpłatnej naprawy lub wymiany towaru.

Zasada odpowiedzialności z tytułu gwarancji

Gwarancja to dobrowolna obietnica producenta lub sprzedawcy, że towar nie ulegnie zniszczeniu i będzie dobrze funkcjonował. Z reguły gwarancja trwa ok. 2 lat, jednak każdy producent czy też sprzedawca ma możliwość ustalenia innego czasu trwania gwarancji.

Gdzie szukać pomocy?

W przypadku napotkania na problemy związane z dokonanym zakupem przez internet, jeśli stwierdzimy wadę towaru i nie możemy skontaktować się ze sklepem należy zwrócić się do odpowiednich instytucji. W jednostkach zajmujących się prawami konsumenckimi zdobędziemy dokładne informacje i porady, jak należy postępować.
Bezpłatnej pomocy udziela m.in. Miejski lub Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta lub dotowane ze środków publicznych organizacje konsumenckie: Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich). Zaś w sprawach sporów transgranicznych można zwrócić się o pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Federacja Konsumentów jest niezależną organizacją pozarządową, której głównym celem jest ochrona indywidualnego konsumenta w Polsce. Obejmuje swoim zasięgiem terytorium całej Polski. Federacja udziela bezpłatnych porad prawnych, odpowiada na pytania konsumentów. W trudnych sprawach podejmuje także bezpośrednie interwencje u nierzetelnych producentów czy sprzedawców. W przypadku gdy niemożliwe jest załatwienie sprawy przez mediacje, prawnicy federacji Konsumentów piszą pozwy i prowadzą sprawy sądowe w imieniu konsumentów, w [pierwszej kolejności próbują rozstrzygać spory przed polubownym sądem konsumenckim a w ostateczności przed sądem powszechnym.

Polubowny sąd konsumencki jest najtańszą formą rozstrzygania sporów w formie arbitrażu, składając wniosek nie ma konieczności wnoszenia opłaty wpisu sądowego. Sądy konsumenckie działające przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej rozpatrują sprawy dotyczące przedmiotów o łącznej wartości do 10 000 zł a sklep musi wyrazić chęć polubownego rozstrzygnięcia sporu.

Sąd powszechny jeśli spór nie może być rozwiązany w formie arbitrażu można zwrócić się do sądu powszechnego gdzie w zależności od wartości przedmiotu sporu możliwe są dwa rodzaje postępowania: zwykłe (wartość przedmiotów wynosi powyżej 10 000 zł), uproszczone (wartość przedmiotów poniżej 10 000 zł). Koszty postępowania przed sądem powszechnym są jednak wyższe konieczna jest wpłata wpisu sądowego i warto skorzystać z pomocy prawnika.


Starcode Systems Wszelkie prawa zastrzeżone © Wybredny.pl 2019